Har du ställt dig den frågan? Allt för många företag, kommuner eller andra organisationer gör bara saker, utan att ibland fundera på om det de gör leder till de mål de vill uppnå…

Hjärnforskarna säger att av det du gör idag, så kommer 95 % att vara detsamma imorgon. Det är precis det som vi kallar för våra vanor… Trots det, så hoppas vi ibland på att något nytt skall inträffa.

Einstein lär en gång ha sagt att “Höjden av idioti, är att göra samma sak om och om igen, men ändå förvänta sig annorlunda resultat”. Handen på hjärtat, har du, ditt företag eller din organisation bra vanor? Har ni vanor som gör att ni uppnår det ni vill? En fråga som fler skulle må bra av att ställa sig.

Vad är det då som påverkar vad vi gör? De amerikanska forskarna Edward Deci och Richard Ryan, som har studerat vad som motiverar en människa, konstaterar att det vi gör behöver upplevas som meningsfullt för att vi skall bli motiverade. Vad är det då som känns meningsfullt i din värld? Jag tror att någonstans, handlar det om dina mål, oavsett om de finns i ditt medvetna eller i ditt undermedvetna. Enligt forskningen så hamnar mer än 90 % av det du upplever i ditt undermedvetna.

Jag tror att med tydliga, meningsfulla och inspirerande mål kan vi få mycket att hända, vilket de flesta känner till … men varför gör vi inte tillräckligt för att uppnå målen?

Ibland kan jag uppleva att rädslan för att inte uppnå ett mål eller det vi vill skall hända, är starkare än viljan att verkligen nå ett mål. I förlängningen bidrar det beteendet till att vi hindrar oss själva från att lyckas. Rädsla är ju trots allt den starkaste komponenten i vår känslohjärna (Amygdala). Det är den som räddade oss från den sabeltandade tigern som väntade utanför grottan.

Ibland så fastnar vi i våra hinder, dvs det som håller oss tillbaka. Hjärnan är som en muskel som blir duktig på det vi tränar den till. Om du har en tendens att upptäcka och fastna på problem och hinder, kommer du träna dina hjärna till att upptäcka dessa i din vardag. Om du gör tvärtom och fokuserar på mål och det du vill, så kan du träna hjärnan till det motsatta. Varför är det så få som använder den vetskapen?

En annan aspekt i sammanhanget är att en av de vanligaste sakerna som många människor ångrar vid livets slut, är just de där riskerna de aldrig tog. De ångrar att de inte gjorde de saker som de önskade och kanske planerade att göra, men inte vågade genomföra.

När jag jobbar med företag och idrottare, där vi skapar framgångsrika prestationskulturer så är, hör och häpna, är ett av de vanligaste svaren från medarbetaren eller idrottaren att de inte känner sig tillräckligt utmanade. Ja, du läste rätt! De känner sig inte tillräckligt utmanade. Tänk om vi blir duktigare på att tala om vad vi vill och kan agera därefter? Vilken inneboende potential det finns i de flesta organisationer, idrottslag eller idrottare? En potential som vi inte nyttjar tillräcklig bra idag.

Många förstår och känner till att hjärnan är otroligt komplex och kraftfull, men det är förvånansvärt få som verkligen nyttjar den på det sätt vi skulle kunna göra. Inom idrottens värld har det sedan länge varit känt att sätta upp mål och träna mentalt är skillnaden som kan avgöra en medioker insats från absoluta toppklass. De flesta idrottare (individer eller lag) som verkligen vill nå sitt yttersta, använder mental träning som ett komplement till övriga träning.

Inom allt fler organisationer kan vi se en tydlig trend hur intresset ökar kring hur vi kan använda den där ”geléklumpen” vi bär omkring på, till något ännu bättre.

Jag gillar när jag träffar människor som har svarat på frågan varför de gör som de gör… de har mål med mening som de har bestämt sig för att uppnå. De är duktigare på att ställa sig frågor kring vad de behöver göra för att nå målet.

 

“Din hjärna är formbar, frågan är bara vem som skall forma den? Är det du eller är det slumpen?”

 

Din hjärna är formbar, frågan är bara vem som skall forma den? Är det du eller är det slumpen?

Vad kan du göra för att öka meningsfullheten i ditt liv och i din organisation? Som bidrar till att du och ditt team både mår bättre och presterar bättre?


Denna artikel har även publicerats i tidningen Äntligen Företag. Artikeln i Äntligen Företag hittar du här