Föreställ dig en situation, där du tidigare inte lyckats uppnå det du hade tänkt dig. Tänk om ditt misslyckande endast är en återkoppling på att du behöver göra något på ett annat sätt? Skulle ditt liv annorlunda ut, om du oftare hade den attityden och tänkte så?

Det är givetvis en svår fråga att svara på. Jag tror att du ger dig själv en större möjlighet att utvecklas om du kan se ett misslyckande på det sättet. Låter det som en utopi eller något osannolikt? … faktum är att du kan träna dig till en sådan inställning, om du vill…

Varför skriver jag om det här? Min erfarenhet är att vår inställning till återkoppling och feedback är något vi slarvar med på jobbet och i livet. Kanske beror det på en rädsla? Att våga se tillbaka och lära sig av det som har hänt, även om det inte gick så bra och även om jag inte kan ändra på det. På de flesta arbetsplatser brister det ordentligt när det handlar om att ge och ta emot feedback. Det gäller i princip på alla nivåer. Jag tror inte att vi har tillräcklig förståelse och kunskap om hur kraftfull feedback verkligen är. Om vi tar utvecklingssamtalet eller medarbetarsamtalet som ett exempel, så känner såväl chefer som medarbetare, att detta är det jobbigaste samtalet på hela året. Där både chefen och medarbetaren kan känna oro flera dagar eller veckor inför och under samtalet. Varför är det så? Det är ju trots allt just det samtalet, där du som medarbetare får möjlighet att få återkoppling kring hur du kan utvecklas och där du som ledare får möjlighet att stötta, coacha och utmana din medarbetare till att ta nya steg.

Jag upplever att det finns en del missuppfattningar om vad feedback handlar om, speciellt i arbetslivet. När jag hör min chef säga ”Kan jag få ge dig feedback?”, tolkar jag det istället som om “Kan jag få kritisera dig, så jag känner mig lite bättre själv?”. Många tror att feedback är detsamma som att få kritik, vilket det absolut inte är. Jag är helt övertygad om att det finns en riktigt stor potential hos de flesta människor och organisationer som de tyvärr inte använder tillräckligt idag. En av de största orsakerna är att många inte får, vill eller vågar få eller ge feedback på det de gör. Att vi har en tendens att se feedback och återkoppling som något plågsamt och jobbigt.  “Serietabellen ljuger inte”… om ditt lag ligger på slutspelsplats, så har de gjort något bra. Ligger laget på nedflyttningsplats, så kan det vara ”en signal” till att göra något annorlunda. Feedback är naturligt inom idrottens värld. Där får vi snabb återkoppling på vad vi behöver förändra eller förstärka i vårt spel… speciellt inom toppidrotten. På samma sätt kan jag möta ”högpresterare” i näringslivet som har liknande mönster och inställning. De har bestämt sig och de har tränat in ett naturligt beteende att regelbundet fråga efter feedback.

 

“De har bestämt sig och de har tränat in ett naturligt beteende att regelbundet fråga efter feedback.”

 

Flera yrken har ”byggt in” feedback som en naturlig del i sin vardag, t ex inom restaurangbranschen. Efter att du fått in din mat och smakat på den, kommer servitören tillbaka till ditt bord och ställer frågan: ”Är allting till belåtenhet?” … som socialt tränad svensk kanske du tittar ner i tallriken och säger ”Ja, det gör det”, även om du inte tycker så. Om maten smakade bra så kanske du tar ögonkontakt med servitören och säger ”Det smakade mycket gott. Hälsa gärna kocken”.
Varför frågar restauranger efter feedback? De vill givetvis bli bättre och utvecklas genom att fråga vad du som kund tycker. De vill veta om den mat de erbjuder dig möter eller kanske till och med överträffar dina förväntningar. De vågar ställa frågan till dig som kund. Självklart inträffar situationer då du är missnöjd. Genom att be om feedback har restaurangen en större möjlighet att göra dig nöjd. De restauranger som är riktigt duktiga här, vinner ofta ditt förtroende för lång tid framöver. Det känner du säkert igen.
Vad behöver hända hos dig för att du skall våga se styrkan och kraften i feedback? På jobbet, i skolan, i livet? … Vilka möjligheter skulle öppna sig för dig då? Vilken inställning hjälper dig att utvecklas som medarbetare, chef eller som människa?
Kom ihåg att feedback är att ge och få återkoppling och bekräftelse. Någon forskare lär ha sagt att ca 90 % av all bekräftelse får vi upp till 6 års ålder, sedan fördelas de andra 10 % på resten av livet…
Träna på en attityd som hjälper dig: Det finns inga misslyckanden – bara feedback!


Denna artikel har även publicerats i tidningen Äntligen Företag. Artikeln i Äntligen Företag hittar du här